تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 20:02
کد خبر : 1792

دکتر محمد عتابی

معضل تیراندازی و یک پیشنهاد!

معضل تیراندازی و یک پیشنهاد!

بی شک پیش از هر تصمیم و عملکردی در برابر این معضل، ریشه یابی  وعلت یابی دقیق تیراندازی در مراسم شادی و عزا ضرورتی انکار ناپذیر است.

هرحادثه و رویداد می‌تواند تهدید باشد و می‌توان  به عنوان یک فرصت به آن نگاه کرد. این بستگی به نوع نگاه و مدیریت انسان است که پس از واقعه چگونه عمل کند. حادثه تلخ، کشته شدن غم انگیز شاعر مشهوررامشیری، مرحوم حیدر حیدری در مراسمی در سربندر یکی از این رویدادهاست.
بی شک پیش از هر تصمیم و عملکردی در برابر این معضل، ریشه یابی  وعلت یابی دقیق تیراندازی در مراسم شادی و عزا ضرورتی انکار ناپذیر است. چنین به نظر می‌رسد که علاوه برعلل اجتماعی و اقتصادی بومی، یکی از علل این رواج وشیوع این بدعت فرهنگی در میان قبایل عرب در خوزستان، تقلید از مراسم قبایل در عراق است. لذا می طلبد در برابر این معضل فرهنگی که خارج از مرزها تغذیه فکری و عملی می شود، راهکارهایی عملی در دو سطح کنترل شدید مرزها ومقاومت فرهنگی در پیش گرفته شود. توجه به این نکته ضروری است که انجام اقدامات مقطعی راهکاری واقعی و درمان مؤثر برای این معضل فرهنگی نیست.
باتوجه به موارد یاد شده، به دست‌اندرکاران امور فرهنگی رامشیر پیشنهاد می‌شود که ضایعه کشته شدن زنده یاد حیدرحیدری را به فرصتی برای مقابله فرهنگی مستمر با خرده فرهنگ تیراندازی و خشونت تبدیل کنند. یکی از کارهای ممکن برای این منظور،بر پایی شب شعر یادواره مرحوم حیدری به زبان عربی و فارسی به صورت سالانه در شهرستان رامشیر است. انجام این امر  افزون بر مبارزه فکری، فرهنگی مستمر با این پدیده شوم، باعث تولید محتوای فرهنگی لازم برای می شود و در کوتاه مدتی سبب خواهد شد، شهرستان رامشیر،به عنوان شهری پیشگام در این مبارزه مقدس در سطح استان و ملی معرفی ونامدار شود.

همچنین بخوانید:  سفر به رامشیر - ۹
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمدحسن ساعدی شنبه , ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱:۰۳

احسنت دکتر و درود برشما
ایده و پیشنهاد بسیار خوب و کاربردی برای پیشبرد اهداف درست و ریشه یابی این رسم غلط 👌

۱
یک اصطلاح رامشیری  

 به همت احمدی مهر

 
logo-samandehi