تاریخ انتشار : جمعه 1 اردیبهشت 1402 - 8:42
کد خبر : 856

دکتر محمد عتابی

عیدی به رنگ عزاء

عیدی به رنگ عزاء

✨عید فطر گرچه عید بزرگ مسلمانان وپاداش روزه‌داران از سوی معصومین(ع) خوانده شده است اما در بیشتر استان های ایران فقط به برپایی نماز عید برای گرامیداشت آن بسنده می شود، چراکه تمرکز رسانه‌ها بر عید نوروز و زیاد بودن تعطیلات نوروزی سبب شده است عید فطر وسایر اعیاد مذهبی در نظر مردم اهمیت خودرا

✨عید فطر گرچه عید بزرگ مسلمانان وپاداش روزه‌داران از سوی معصومین(ع) خوانده شده است اما در بیشتر استان های ایران فقط به برپایی نماز عید برای گرامیداشت آن بسنده می شود، چراکه تمرکز رسانه‌ها بر عید نوروز و زیاد بودن تعطیلات نوروزی سبب شده است عید فطر وسایر اعیاد مذهبی در نظر مردم اهمیت خودرا از دست دهد. از این رو امروزه عید فطر تنهادر برخی از استان‌های جنوبی همچون خوزستان از سوی اکثریت مردم با دید وبازدید و عید دیدنی همراه است.

⚡همچنین تأکید رسانه های جمعی رسمی و غیر رسمی، محتوای کتاب‌های درسی و تریبون‌های رسمی بر اهمیت عید نوروز باعث شد «روزعید مردگان» که در میان ایرانیان باستان پیش از نوروز گرامی داشته می شد، در میان مردم خوزستان در روز عید فطر برپاشد!

⚡اینک بیشتر پیران قوم ترجیح می دهند در یک مسابقه ناشی از تقلید وچشم وهمچشمی، درعید فطر وقت خود را از ساعت اعلام رسمی عید فطر تا پاسی از همان شب و روز پس از آن، وقت خودرا به سرکشی از خانواده های عزیز از دست داده در سال گذشته صرف کنند!

⚡علاوه بر افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تعداد مرگ ومیر، شایان توجه است امروزه عزاداری ولباس سیاه برتن کردن در روز عید کم هزینه تر از لباس نو برای عید خریدن است. چراکه پذیرایی ازبستگان با تنقلات وآجیل گران تمام می شود!

🔅به نظر می‌رسد با توجه به اینکه جامعه ما عملاً نا شاد و غمگین است، برسیاستگزاران، بزرگان قوم و صاحبان تریبون و فعالان اجتماعی، فرهنگی ایجاب می کند تا علاوه بر توجه به اهمیت اعیاد مذهبی، به این موضوع توجه نمایند که تبدیل اعیاد به مراسم ختم وعزا سلامت روانی جامعه در خطر قرار می دهد.چرا که رواج آداب وبدعت های ناروا گرچه در کوتاه مدت بی خطر می نماید ولی در آینده ایی نه چندان دور، علاوه بر تأثیرات روانی منفی و دوری جامعه از هویت فرهنگی به دنبال دارد.

همچنین بخوانید:  بانوی تکواندوکار رامشیری ایستاده بر سکوی نایب قهرمانی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک اصطلاح رامشیری  

 به همت احمدی مهر

 
logo-samandehi