تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1402 - 19:07
کد خبر : 2133

حیدر رفیع

رامشیر و علت پیدایش

رامشیر و علت پیدایش

حتی تشکیل نام بساری از روستاهای رامشیر تحت تاثیر عنصر آب بوده است و این امر نشان دهنده تاثیر این عامل جغرافیایی را نشان می دهد.

در  پیدایش سکونتگاه‌های (روستا ، شهر) ایران عوامل مختلفی مانند دسترسی به آب ، خاک حاصلخیز ، ارتفاع ، موقعیت ارتباطی،دفاعی و … تاثیر گذار بوده است که در این بین مهمترین عامل دسترسی به آب شیرین می باشد.بنحوی که می توان گفت در زمان هایی که چیزی بنام آب لوله کشی معنا نداشت ، نقشه پراکندگی جمعیت در ایران دقیقا منطبق بر نقشه بارشی ایران بوده است.شمال و غرب ایران که بیشترین بارش را داشته اند بیشترین تراکم جمعیت را دارا بوده اند و مرکز ، غرب و جنوب ایران بدلیل محدودیت بارش  از تراکم جمعیت پایینی برخوردار بوده است.

خوشبختانه بدلیل اینکه شیب کوههای زاگرس بسمت  استان خوزستان است این امر باعث شده تا ۳۰ درصد از آب‌های شیرین ایران بشکل رودخانه های دائمی موجود در استان جریان یابند. یکی از این ۵ رودخانه حیاتی و تمدن ساز ، رود جراحی است که از شهرستان رامشیر عبور می کند و در پیدایش شهر رامشیر و بسیاری از روستاهای شهرستان در گذشته نقش اصلی را داشته است.در شهرستان رامشیر علاوه بر رودخانه جراحی و زه آب های که از کوهها (نام محلی چای) وجود داشته ، دسترسی به آب‌های شیرین زیرزمینی منجر به شکل گیری و استمرار حیات بسیاری از روستاها بوده است.

حتی تشکیل نام بساری از روستاهای رامشیر تحت تاثیر عنصر آب بوده است و این امر نشان دهنده تاثیر این عامل جغرافیایی را نشان می دهد.

➖عدغمیس(عد بمعنای آبگیر)

➖عدسوادی

➖عگله(چاه)

➖عگل بچای

➖چای عوفی

➖غدیر السبع

➖عین ایباره

بعنوان نمونه هایی از این نوع هستند. از بین رفتن یا جابجایی منایع آب شیرین در گذشته به انقراض یا جابجایی بسیاری از سکونت گاهها منطقه منجر شده است.بعنوان مثال موقعیت قدیمی روستای عبدلیه حدودا یک کیلومتر شمال روستای فعلی بوده است که خشک شدن چاه‌های قدیمی و یافتن چاه‌های جدید در مکانی پایین تر موجب ترک روستای قدیمی و اسکان در جوار چاه‌های جدید گردیده است.

بنابراین می توان گفت دسترسی به آب شیرین بعنوان یکی از مهمترین علل پیدایش و پراکندگی سکونت گاههای رامشیر در طول تاریخ بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 8 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۸
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Yacuza جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵

بسیار عالی .احسنت به اقای رفیع عزیز

۳
کریم حمید جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲

درود بر استاد رفیع

۴
همکار جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵

ممنون که به اطلاعات ما اضافه کردین. خیلی خوب بود.

۲
مینا شریفی جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵

احسنت آقای رفیع همکار گرامی ، مطلب جالبی بود . استفاده کردیم .متاسفانه اطلاعات جغرافیایی کمی در خصوص رامشیر در سایت و کانال های محلی منتشر میشه .با تشکر از رامشیر نیوز در خصوص اهتمام به مسائل و پیشینه شهر .

۳
خانم حمید جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹

بسیار عالی احسنت

۲
رفیعی جمعه , ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲

جالب و آموزنده بود،ممنون

۲
خانم حمید جمعه , ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷

احسنت آقای رفیع
عالی بود

دکتر شریفی عشقه شنبه , ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

احسنت، همکار خوبم، به امید توفیقات روزافزون.

یک اصطلاح رامشیری  

 به همت احمدی مهر

 
logo-samandehi