تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 - 22:52
کد خبر : 770

علی غبیشاوی

نقش مدیریت رسانه و افکار عمومی در بحران متروپل

نقش مدیریت رسانه و افکار عمومی در بحران متروپل

آنچه در فاجعه سقوط متروپل اتفاق افتاد عملکرد بسیار ضعیف منابع خبری در اطلاع رسانی به رسانه ها و در نتیجه موجب دامن زن به گسترش شایعات در فضای رسانه‌ای به عنوان تنها منبع خبری خبرگزاری ها بود. از سوی دیگر عدم تکذیب زود هنگام شایعه دستگیری حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار ساختمان متروپل باعث

آنچه در فاجعه سقوط متروپل اتفاق افتاد عملکرد بسیار ضعیف منابع خبری در اطلاع رسانی به رسانه ها و در نتیجه موجب دامن زن به گسترش شایعات در فضای رسانه‌ای به عنوان تنها منبع خبری خبرگزاری ها بود.

از سوی دیگر عدم تکذیب زود هنگام شایعه دستگیری حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار ساختمان متروپل باعث شد این خبر به طور وسیعی فضای رسانه ای را اشغال کند و اجازه خبر جایگزین را به رسانه ها ندهد.

در ادامه اما صداوسیما، به عنوان رسمی‌ترین منبع انتشار اخبار، رفتاری دوگانه در برابر حادثه مشابه ریزش پلاسکو در پوشش زنده آواربرداری حتی در شبکه مختص همان شهر اتخاذ کرد. این امر باعث شد افکار عمومی بدنبال کوچکترین سیگنال خبری و انتشار آن به عنوان خبر باشد.

انتشار مصاحبه با یکی از نجات یافتگان از این حادثه در صداوسیما، و به دنبال آن انتشار تصاویر منتسب به همان شخص در حال آوار برداری در فضای مجازی، نقطه دیگری در بی اعتمادی مردم نسبت به صداوسیما شد به طوری که تکذیبیه خبر توسط دانشگاه علوم پزشکی آبادان و توضیح اصل ماجرا با وجود انتشار گسترده اما از سوی مردم پذیرفته نشد.

تناقض صحبت های نامی، رییس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور در باره اطمینان از پیدا شده کلیه مفقودین زیر آوار و در مقابل بروز شدن و افزایش آمار جانباختگان نیز یکی از مواردی بود که افکار عمومی را به این باور رساند که باید در جایی خارج از فضای رسمی رسانه‌ها دنبال حقایق باشند.

انتشار تصاویری از فردی در دبی و ادعای شباهت وی با عبدالباقی، دستگیری حسابدار مالک ساختمان حین خارج کردن اسناد و حافظه دوربین های مدار بسته از دفتر حسین عبدالباقی حین خروج از ساختمان مذکور و تصاویر نامفهوم از دوربین های مدار بسته در لحظه آوار شدن ساختمان، همه به بی اعتمادی بیش از پیش مردم دامن می زد.

همچنین بخوانید:  سفر به رامشیر - ۱۲،۱۳

همه این موارد حتی باعث شد جامعه با وجود همدردی با بازماندگان و خانوادهای قربانیان، با دیدن تصاویر ناراحتی برادر مالک ساختمان متروپل با وی همدردی نکنند و گریه های او را صرفا یک نمایش بخوانند.

عدم مدیریت افکار عمومی و اخبار و دامن زدن به شایعات سبب شد تا مردم هر خبری که از سوی مقامات منابع رسمی تکذیب شود را مستند بدانند و در مقابل اخبار رسمی خبرگزاری ها را باور نکنند.

حال آنچه باید صورت بگیرد تا اعتماد مردم در اینگونه اتفاقات را جلب کند، انتخاب یک سخنگوی واحد برای ارتباط با رسانه ها و انتشار صحیح و صریح اخبار بدون تاخیر است تا فرصت قد علم کردن شایعات و اخبار غیر واقعی را در برابر حقیقت بستاند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک اصطلاح رامشیری  

 به همت احمدی مهر

 
logo-samandehi